Kan man være mundmotorisk doven?

27. maj 2008

Alder:
11 mdr.

Kan man være mundmotorisk doven?

Hejsa Helen

Er ny i spørge skemaet, men har fuldt godt med på hjemmesiden, siden min dreng blev født. Hvilket jeg har fået utroligt meget ud af... tak for det. Men nu må jeg så spørge!!

Vores Søn på knap 12 mdr. har den seneste tid været meget ulykkelig når vi sætter ham fra os, eller hvis han ikke lige kan se os..... har prøvet at lege lidt med på hans ideer, men når vi så har leget og vi går græder han virkeligt inderligt, er det en fase eller ??? for det går jo over hvis vi tager ham op. Han har altid været utrolig god til at lege og aktivere sig selv.

Mad !!!!! uha... ja hvor starter jeg. (Han har et temperament og en vilje der ikke er til at spøge med.) Han spiser rugbrød (når det lige passer ham) men kun med plantemargarine på, hvilket jeg ikke forstår, da vi aldrig har ejet det. Men det fandt dagplejen ud af. Han er ikke til pålæg, marmelade eller noget ovenpå brødet - er det noget du ellers har hørt om, er det noget der kan komme?

Han er hvad dagplejen siger mundmotorisk doven, han kan spise hvad han vil hvis han gider. Er det noget jeg kan have gjort eller ændre på. Han har aldrig rigtig været interreseret i at putte ting i munden, jo men kun lige et sekundt så er det ude igen, men aldrig undersøgt, vendt og drejet det ...

Annonce

... som jeg har set andre der gør.

Jeg har fra han var 5 mdr givet han grød, som prøvet og langsomt ladet det glide ind som et måltid, men da vi skulle prøve mos, kastede han altid op når vi forsøgte med det (kartoffelmos, grønsagsmos og div fra færdig produkter) Så han har været 8 mdr. da han fik aftensmad bastående af mos og nu kartofler der er i stykker. Kød kan han ikke synke det bliver i munden - hvorfor? Kun kødboller glider ned. Ris, pasta kan han ikke og giver jeg han pasta kolde som han kan side med ryger skål og det hele på gulvet uden at undersøge overhovedet.

Er frustreret over mad situationen, da jeg jo syntes at han som 1 år burde kunne spise som os, men grød der kun kræver et slag med tungen det er det eneste der hitter. Han trækker hovedet tilbage og lukker øjnene så snart der er noget nyt han ikke kender.

Hvordan forbedrer jeg hans mund motorik?
Er drenge mere dovne end piger ang. mad?
Er der noget der hedder mundmotorisk doven?

Det skal siges til slut at han er en glad og meget nysgerrig og aktiv dreng der udforsker verden i alle de lyse timer. Han sover godt (fra 19-05.30), er med vægt mæssigt 76 cm høj (ca) og 11-11,5 kg ( er født en mdr før termin dato)

Håber du kan hjælpe eller vejlede mig lidt

Knus Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder