Brev:
Kan man være mundmotorisk doven?
27. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Kan man være mundmotorisk doven?
Hejsa Helen
Er ny i spørge skemaet, men har fuldt godt med på hjemmesiden, siden min dreng blev født. Hvilket jeg har fået utroligt meget ud af... tak for det. Men nu må jeg så spørge!!
Vores Søn på knap 12 mdr. har den seneste tid været meget ulykkelig når vi sætter ham fra os, eller hvis han ikke lige kan se os..... har prøvet at lege lidt med på hans ideer, men når vi så har leget og vi går græder han virkeligt inderligt, er det en fase eller ??? for det går jo over hvis vi tager ham op. Han har altid været utrolig god til at lege og aktivere sig selv.
Mad !!!!! uha... ja hvor starter jeg. (Han har et temperament og en vilje der ikke er til at spøge med.) Han spiser rugbrød (når det lige passer ham) men kun med plantemargarine på, hvilket jeg ikke forstår, da vi aldrig har ejet det. Men det fandt dagplejen ud af. Han er ikke til pålæg, marmelade eller noget ovenpå brødet - er det noget du ellers har hørt om, er det noget der kan komme?
Han er hvad dagplejen siger mundmotorisk doven, han kan spise hvad han vil hvis han gider. Er det noget jeg kan have gjort eller ændre på. Han har aldrig rigtig været interreseret i at putte ting i munden, jo men kun lige et sekundt så er det ude igen, men aldrig undersøgt, vendt og drejet det som jeg har set andre der gør.
Jeg har fra han var 5 mdr givet han grød, som prøvet og langsomt ladet det glide ind som et måltid, men da vi skulle prøve mos, kastede han altid op når vi forsøgte med det (kartoffelmos, grønsagsmos og div fra færdig produkter) Så han har været 8 mdr. da han fik aftensmad bastående af mos og nu kartofler der er i stykker. Kød kan han ikke synke det bliver i munden - hvorfor? Kun kødboller glider ned. Ris, pasta kan han ikke og giver jeg han pasta kolde som han kan side med ryger skål og det hele på gulvet uden at undersøge overhovedet.
Er frustreret over mad situationen, da jeg jo syntes at han som 1 år burde kunne spise som os, men grød der kun kræver et slag med tungen det er det eneste der hitter. Han trækker hovedet tilbage og lukker øjnene så snart der er noget nyt han ikke kender.
Hvordan forbedrer jeg hans mund motorik?
Er drenge mere dovne end piger ang. mad?
Er der noget der hedder mundmotorisk doven?
Det skal siges til slut at han er en glad og meget nysgerrig og aktiv dreng der udforsker verden i alle de lyse timer. Han sover godt (fra 19-05.30), er med vægt mæssigt 76 cm høj (ca) og 11-11,5 kg ( er født en mdr før termin dato)
Håber du kan hjælpe eller vejlede mig lidt
Knus Karina